BRUKSIZM- Co to jest i jak go leczyć?

Bruksizm to schorzenie, które w ostatnich czasach dotyka coraz większą ilość osób.

Wiele z nich nie jest świadomych, iż najczęściej nocą, podczas snu, występuje u nich tarcie zębami żuchwy i szczęki. Rano mogą budzić się z bólem głowy lub nadmiernym napięciem mięśni twarzy. Wiązać się to może z dużym dyskomfortem i poczuciem obniżenia energii już o poranku. Dodatkowo szkliwo zębów ściera się i powstawać mogą liczne, często nieestetyczne zmiany.

Dotyczyć to może zarówno dzieci, jak i dorosłych. Zgrzytanie zębami może być połączone z ich zaciskaniem. Osoby, które zaciskają zęby, mogą robić to także podczas dnia.

Przyczyny bruksizmu:

*stres, nadmiar bodźców,

*nadmierna wrażliwość i pobudzenie ukł.nerwowego,

* wady zgryzu,

*zakażenie pasożytnicze.

Leczenie bruksizmu:

Niezmiernie ważna jest diagnoza, wykrycie przyczyny i uświadomienie sobie, iż taki problem nas spotyka.

Lekarz dentysta przeprowadzając badanie może zasugerować dodatkową diagnostykę, zalecić ćwiczenia mięśniowe. Możliwe jest leczenie za pomocą specjalnych szyn ochronnych, odciążających, a także w pewnych przypadkach może być także zastosowana terapia botulinowa mięśni żwaczy.

autor: lek.dent. K.Zawadzka